NuffnangAds

Sabtu, 17 Oktober 2015

KUNJUNGAN BERBALOI DI MUZIUM AUTOMOBIL NASIONAL




Diilhamkan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Muzium Automobil Nasional di Welcome Centre, Litar Antarabangsa Sepang dibuka kepada orang ramai pada Mac 2004 bagi memaparkan perkembangan sejarah sistem pengangkutan dan industri automotif nasional serta kejayaan negara menerokai industri ini.


Ia juga diwujudkan bagi memaparkan beberapa model kereta dan motosikal buatan tempatan serta kenderaan import yang pernah digunakan di negara ini.

Muzium dua tingkat yang bersaiz sederhana, tetapi penuh informasi ini, pengunjung akan disajikan dengan maklumat mengenai sejarah perkembangan sistem pengangkutan di Malaysia diikuti dua segmen iaitu Litar Antarabangsa Sepang dan segmen Klasik dan Vintaj.

Melalui Segmen Litar Antarabangsa Sepang, di setiap dinding laluan dipenuhi gambar kereta lumba Formula 1. Ia memaparkan sejarah bermulanya perlumbaan berprestij itu di Malaysia yang diterangkan melalui paparan gambar menarik. Bagi peminat perlumbaan Formula 1, ia pasti memberikan kepuasan kepada mereka. Segmen itu juga memaparkan gambar perlumbaan motosikal berkuasa tinggi seperti MotoGP dan beberapa acara besar bertaraf antarabangsa lain yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang.



Sementara itu, Segmen Klasik dan Vintaj pula mempamerkan model kereta lama yang sudah tidak dikeluarkan lagi di negara pengeluarnya. Koleksi kereta klasik dan vintaj ini dulunya dimiliki orang Malaysia dan dibawa masuk ke negara ini selepas Perang Dunia Kedua. Antaranya, model MGTD, Alvis Tourer, Jaguar D-Type, Austin Healy 3000 dan Ford Speedster manakala Brushmobile pula kereta tertua dan termahal dipamerkan di galeri ini.

Ruang pameran di tingkat dua pula memaparkan lima segmen industri automobil nasional agar pengunjung mendapat maklumat mengenai sumbangan lima syarikat tempatan iaitu DRB-Hicom, Proton, Bufori, Modenas dan Perodua yang menerajui, membangun dan memajukan industri ini.

Gambar pelancaran kereta pertama Proton iaitu Proton Saga pada 1985 hingga model terkini memperlihatkan revolusi pembuatan kereta nasional itu. Walaupun menjadi kereta pertama keluaran Proton, model Proton Saga tidak ditempatkan di muzium ini kerana ia dipamerkan di Muzium Negara.

Apa yang pasti membuatkan pengunjung terpegun ialah saat melihat lori komersial pertama keluaran DRB-Hicom iaitu Perkasa. Ini kerana Perkasa ialah lori komersial pertama dikeluarkan negara, tetapi tidak ramai mengetahui kewujudannya.

Memasuki ruang pameran kereta keluaran Perodua, pengunjung dapat menyaksikan sendiri sejarah dan perkembangan kereta nasional kedua itu. Bermula dengan Kancil, diikuti Kenari dan Kembara serta penambahbaikan pada model lain keluaran Perodua memperlihatkan kreativiti syarikat itu menghasilkan kereta yang selesa dan ekonomik kepada pengguna. Dilihat pada carta pengeluaran kereta Perodua, hampir setiap tahun bermula dari 1994 , ada saja model terbaru dikeluarkan atau penambahbaikan model sedia ada.

Memasuki satu lorong kecil di muzium ini, pengunjung berpeluang melihat revolusi enjin kereta Proton. Lebih menarik, komponen penting kereta dileraikan buat tatapan pengunjung.
Segmen model motosikal lama yang pernah meluncur di jalan raya negara pula bagaikan mengimbau nostalgia terutama peminat ‘kuda besi’ ini. Mana tidaknya, model motosikal Modenas yang dipamerkan sudah tidak dikeluarkan di pasaran lagi.

Bagi peminat kereta mewah Bufori, tingkat atas muzium ini mempamerkan kereta terkini jenama itu. Menariknya mengenai kereta Bufori, ia pengeluar kereta sport buatan tangan. Muzium ini turut menyediakan perpustakaan mini dan bilik tayangan untuk pengunjung yang mahukan lebih maklumat.

Dibuka setiap hari kecuali hari pertama Aidilfitri dan Aidiladha, muzium ini tidak mengenakan sebarang bayaran masuk. Pengunjung boleh berkunjung secara ‘walk-in’ atau menghubungi pihak muzium bagi yang datang secara berkumpulan dan mahukan lawatan berpandu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...