NuffnangAds

Ahad, 27 September 2015

PEMAKANAN SEMPURNA, TUMBESARAN SEMPURNA SIRI 1

Setiap ibu bapa inginkan yang terbaik untuk anaknya, terutama sekali dalam sola makanan. Namun, sekadar mengetauhi jenis makanan untuk si manja tidak mencukupi. Pilihan bijak tentang jumlah, kepelbagaian, kaedah penyediaan dan suasana makan juga sama pentingnya untuk membesarkan anak-anak yang kuat dan sihat. Di sini diberikan beberapa tip sebagai banduan untuk pemakan sempurna anak anda.




PEMAKAN SEMPURNA

1. Amalkan diet seimbang. Campur dan pelbagaikan makanan untuk memastikan anak anda mendapat semua khasiat yang diperlukan untuk membesar sihat. Anak anda juga tidak akan bosan dengan menu yang sama setiap masa.

2. Pastikan Serat Mencukupi. Serat seperti kekacang, bijian, buah-buahan dan sayuran hijau boleh membantu penghadaman dan pergerakan usus. Serat juga mempercepatkan rasa kenyang, jadi anak anda tidak akan terlebih makan!

3. Kurangkan Garam Dan Gula. Garam berlebihan dikaitkan dengan tekanan darah tinggi dan penyakit lain, manakala makanan bergula berlebihan pula boelh menyebabkan kalori meningkat dan karies gigi. Minumlah air kosong dan bukan air manis serta gunakan perasa asli seperti herba dan rempah.

4. Sayangi Tulang Anak Anda. Kanan-kanank memerlukan tulang dan otot yang kuat untuk kekal aktif dan cerdas. Untuk menguatkan tulang, berikan makanan berkalsium tinggi seperti minuman malta, keju, dan kacang soya di dalam diet anak anda.


Seterusnya untuk Siri 2 yang akan datang, saya akan cuba berkongsi pula tip dari segi Tabiat Pemakanan Yang Baik dan Suasana Makan Yang  Sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...