NuffnangAds

Rabu, 27 Julai 2016

5 LANGKAH AMALAN SISTEM PENGHADAMAN SIHAT

5 LANGKAH AMALAN SISTEM PENGHADAMAN SIHAT

Kesibukan dengan tugas-tugas seharian menyebabkan kita sering terlupa atau pun tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat.Dengan masa yang begitu terhad sering kali kita melupakan hal-hal yang berkaitan dengan aktiviti fizikal dan gaya hidup sihat. Begitu juga perkara berkaitan dengan nutrisi seimbang yang perlu kita ambil dengan teratur. Ini kerana terlalu banyak perkara yang perlu diuruskan seharian apalagi yang mempunyai keluarga dan menguruskan rumahtangga yang pastinya memerlukan komitmen yang tinggi.


Memelihara dan mengekalkan kesihatan tidak bergantung sepenuhnya kepada aktiviti fizikal semata-mata. Sistem penghadaman juga memainkan peranan yang penting dalam menjaga kesihatan yang baik. Ingatkah kita kepada pesan Nabi Muhammad SAW kebanyakan penyakit adalah bermula daripada perut kita. Oleh itu, kita pelu memastikan sistem penghadaman yang sihat bagi mendapatkan manfaat pada jangka masa yang panjang. Berikut diberikan 5 langkah mudah untuk anda yang boleh anda amalkan setiap hari bagi mendapatkan sistem penghadaman yang sihat.

1. AMALKAN BERJALAN KAKI SELAMA 30 MINIT Kajian telah menunjukkan bahawa menjadi aktif secara fizikal boleh menggalakkan bakteria baik untuk hidup dalam sistem penghadaman, manakala tidak aktif boleh membawa hal sebaliknya. Lungkanlah sedikit masa untuk berjalan-jalan setiap hari untuk sekurang-kurangnya 30 minit. Malah, anda boleh membawa anak-anak bersama-sama. Amalan ini juga baik untuk kesihatan mereka, di samping dapat menanam sikap untuk bergiat aktif melakukan aktiviti fizikal yang menyihatkan!

2. BANYAKKAN PENGAMBILAN SAYUR-SAYURAN HIJAU Sebenarnya, bukan setakat sayur-sayuran, tetapi cuba untuk mendapatkan spektrum buah-buahan dan sayur-sayuran yang lebih luas, kerana setiap warna mengandungi manfaat tersendiri seperti vitamin dan mineral. Walau bagaimanapun, pastikan anda memasukkan sayuran berbentuk 'cruciferous', atau sayur-sayuran berbentuk bunga seperti kubis, bok choy dan brokoli dalam diet anda. Sayur-sayuran jenis ini, khususnya, dapat membantu pembentukan bakteria baik dalam sistem penghadaman anda. Pada masa yang sama, 3-5 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berbeza-beza setiap hari, yang mengandungi serat dan nutrien secukupnya adalah penting untuk sistem penghadaman yang sihat.

3. LUANGKAN MASA UNTUK BEREHAT Kajian telah menunjukkan bahawa tekanan fisiologi bukan sahaja menjejaskan sistem penghadaman, tetapi juga mengubah komposisi microbiota di dalamnya, tidak dengan cara yang baik! Ini boleh mengakibatkan sistem imun anda lebih mudah terdedah kepada serangan patogen dan penyakit, dan seterusnya menyebabkan ulser, sensitiviti makanan dan pedih ulu hati yang berterusan. Sekali-sekala, rancang percutian keluarga dengan lebih kerap, ianya pasti membolehkan anda mendapatkan rehat yang cukup dan jauh dari tekanan emosi tugas-tugas seharian.

4. DAPATKAN TIDUR 6-8 JAM Antara bimbang mengenai anak-anak pada waktu malam dan tabiat suka menghabiskan masa dengan telefon pintar anda, tidak hairanlah ramai rakyat Malaysia tidak mendapat tidur yang secukupnya pada waktu malam. Tidur yang tidak teratur boleh menyebabkan sistem penghadaman anda kurang bertenaga, yang diperlukan untuk mencerna makanan dan menyerap nutrien. Pada siang hari, keletihan mendapat kita pergi untuk kopi dan gula untuk rangsangan tenaga yang amat diperlukan, yang boleh menyebabkan kerengsaan pada saluran penghadaman, serta membawa kepada kualiti tidur tidak mencukupi, dan menyebabkan proses ini berulangan.

5. MINUMLAH SUSU KULTUR Minumlah susu kultur seperti setiap hari, ia boleh membantu menyekat pertumbuhan bakteria berbahaya dalam usus. Susu kultur mengandungi berbilion kultur hidup yang aktif untuk penghadaman yang lebih baik dan sistem imun yang lebih kuat. Gabungan dua strain, Lactobacillus acidophilus dan Lactobacillus casei dalam setiap botol membantu meningkatkan daya tahan terhadap bakteria berbahaya di dalam tubuh anda. Ini membantu mengurangkan gejala gangguan usus seperti sembelit, cirit-birit, ulser, kembung, nafas berbau dan pedih ulu hati. Anda juga boleh menjadikannya minuman rutin untuk anak-anak setiap pagi, atau semasa makan malam.


Semoga dengan perkongsian ini dapat memberikan inspirasi kepada kita untuk terus menjaga dan mengekalkan kesihatan walaupun sesibuk mana. Jika kita sihat, In Shaa Allah orang disekiling kita dapat kita jaga dengan baik terutamanya keluarga kita. Semoga bermanfaat....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...